Posts tonen met het label Dutchschrijft. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Dutchschrijft. Alle posts tonen

zaterdag 8 september 2012

Het overgewicht en de risico van een zwakke natie.


Bài viết về nguy cơ đất nước trở thành một dân tộc yếu kém khi cân nặng của người dân tăng lên quá nhiều (thừa cân béo phì).

______________

Het overgewicht geeft wereldwijd steeds grote problemen voor beide individueel en op overheid niveau. Individueel is het overgewicht de oorzaak van veel verschilende ziektes zoals diabetes, hoog blooddruk, rug probleem of zelfs kanker. Op overheid niveau is het overgewicht een groot gevaar van zieke en zwakke volks want het overgewicht kan enrstig sociale, psychische promlemen en kosten tot gevolg hebben. Daarom is het heel belangrijk dat de overheid regelen maakt om het overgewicht te stoppen.

Mensen zullen de overgewichtsrisico opletten als ze een eigen financiele voordelen of risicos zien . De overheid kan bijvoorbeeld subsidie voor  gezonde familien betalen, hoger belastingtarief voor overgewichte mensen ook op openbare vervoer. Dit klinkt misschien niet zo aardig of een beetje discriminatoir maar het is eigenlijk goed voor de overgewichte mensen. Ten eerst moedigt de subsidie (hoef een groot bedrag niet) mensen aan gezond te blijven, ten tweede moeten mensen over hun gezondheid nadenken, want ze moeten extra betalen voor hun gewicht want hoe zwaarder ze zijn hoe meer energie ze gebruiken (dankzij de ziekte, ruimte gebruik, gewicht aan vervoer enz…).  

De gezond leven is allereerst voor mensen, maar is het ook voor de natie. Een natie met meer dan 30 % overgewichte mensen is een zwakke natie want later de volgende generatie wordt ook zwak, zelfs zwakker. Daarom zou de overheid beter snel in actie.

maandag 13 augustus 2012

Gentechologie en de invloed zal het op onze leven hebben.


Bài viết về ứng dụng công nghệ sinh học - công nghệ gen đối với đời sống con người. Bài viết được đánh giá là hay (về ý), tuy nhiên ngữ pháp chưa ổn, cần phải cẩn thận và kỹ lưỡng hơn trong cấu trúc câu và từ ngữ. Chữ đỏ trong bài là thầy giáo chữa, chữ trong ngoặc là của mình viết ra hehe ...

________

Gentechologie en de invloed zal het op onze leven hebben.

Gentechologie is een nieuwe technologie die al lang geintroduceerd (gedebuteerd) werd. Tot nu is er nog steeds discussie tussen landen en  wetenschappers of het goed voor de mensen en het millieu is om de gentechologie toe (aan) te passen.

De genetische manipulatie heeft duidelijke invloed zowel op het millieu als op de mensen, beide goed en niet goed. Op eenkant teelt de gentechnologie sterkere zaad tegen de insecten en de onkruiden waardoor er minder bestrijdingsmiddelen zoals pesticide en herbicide worden geruiken. Dat is goed voor het millieu en voor de mensen die vlakbij de veld wonen. De gentechnologie geeft ook  extra voedingstof, bijvoorbeeld vitamine A, mineralen … waardoor mensen specifieke ziekten kunnen voorkomen. De gentechologie helpt de opbrengsten te verhogen waardoor wereldwijd er minder honger komt tewijl de bevolking (neemt) snel toeneemt. Aan (op) de andere kant, is de zaadteelt in gentechnologie veel duurder en veel moeilijker zodat de boeren het niet zelf kunnen doen. Van elke zaad kan je alleen 2 tot 3 keer oogsten. De boeren worden daarom afhankelijk van de gentechnologie bedrijven. Tegelijketijd dalen door hoger opbrengsten (dalen) de producten prijzen en dus nemen de inkomen van de boeren (er) duidelijk af. Dat kan erg gevaarlijk zijn voor de boeren. Er is een geval in India bekend waar een boer zelfmoord heeft gepleegd (geplacht) (zelfmoord plegen) omdat (want) hij  geen geld had om de nieuwe zaden te kopen en zijn lening te betalen.

Het is moeilijk om te zeggen als het goed of niet goed is want alles heeft twee kanten. Als iedereen minder eet, minder gebruik en kortom minder hebberig is (zijn) dan misschien hoeven wij niet iets tegen de natuur te doen. Duurzaamheid is het belangrijkste criterium voor onze leven want dat is (bedoelt) niet alleen voor nu bedoeld maar ook voor de toekomst.

_____ phew !_____________

dinsdag 16 november 2010

MIJN DROOMHUIS

Vandaag liever ik over mijn droomhuis te schrijven. Het is niet echt, en eigenlijk is het erg moeilijk om echt te worden, maar toch is het wel leuk om over te danken !

Ik wil het liefst eengezinswoning met tenminste 5 kamers. Het is dus groot genoeg voor iederen in mijn familie - mijn man, mijn dochter en ik - een eigen kamer heeft, en ook nog een woonkamer en liefst een “studie” of “gast” kamer voor allemaal. Er is ook een kleine dakkamer waarop mijn dochter haar boeken kan rustig schriven (zij houdt van boek schrijven dus). Dit kleine dakkamer speelt een belangrijke plek voor haar, een ook voor mij, zoals een geheime kamer :D.

Omdat voor mij het koken heel leuk en ook heel belangrijk is, liever ik in mijn woning een grote keuken, met een wijde bereiding tafel en ruimtelijke keuken kasten. Nou is ‘t echt leuk om over de keuken even te danken hoor ! Droom is toch altijd een droom.

Met drie van ons, wil ik een woning met tweede toilet, nou dan moet niemand op iemand voor de toilet te wachten ! een grote bad en douch kamer is ook wel leuk waarin  wij de wasmachine naast een badkamer kast en een paar hangertjes kunnen opzetten. Het bad wordt mischien niet vaak gebruikte, toch is het nog wel leuk voor afentoe gebruiken wanneer jij moe bent of stress hebt, bijzonder in koud weer.

Ik wil alle rammen in de woning met dubbelglas. Het raam in woonkamer is in Oost-Zuid richting, zodat de wonning in elk seizoen de meest zonneschijn kan hebben. Het water-verwarmming systeem is in elke kamer met een thermometer geinstalleerd. De vloer is gelamineerd zodat het blijft altijd schoon en is ‘t ook makelijk om schoon te maken. 
De woning heeft ook een voortuin en een achtertuin waarin verschilende planten en groenten groeien en bloeien. Wat leuk ! Mijn dochter heeft eigenlijk tuindiploma en dus met deze tuinen zij veel ideeen kan maken.

Ik wil de woning in een rustige en schoone omgeving zit. Vriendelijke buurt is belangrijk, vooral kindvriendelijk. Een speelplaats is vlakbij waarmee mijn dochter en andere kinderen kunnen spelen. De woning is dichtbij een park en een bos waarin wij afentoe kunnen wandelen. Basisschool en bibliotheek zijn is ook vlakbij.  Mijn dochter elkedag naar haar school kan lopen. Winkelen zijn niet te ver weg, 5 minuten met de fiest, en de stad is op rond 10 minuten met de fiets.

Tja, dat is mijn droomhuis. Eigenlijk woon ik tegenwoordig in een huis die bijna alles heeft – behalve dat het alleen maar 3 kamerwoning is ! Ik droom een eenvoudige droom he !

____
ghi chú: chữ đỏ là sửa lỗi ngữ pháp đới, tớ tuyền nhầm giống thôi, kiểu như gọi "thằng" dao trong tiếng việt ý hihi ............. :D

maandag 31 mei 2010

Een hard ochtend ...

Van ochtend heb ik, nog een keer, een ruzie met mijn dochter gehad. Eigenlijk is het geen ruzie, maar werd ik boos op haar, ook zij op mij. Het is helemaal niet leuk, vooral voor het begin van a dag.

Wat zou ik doen ?

Zou ik haar laten gewoon door gaan met wat zij wilt ?
Zou ik haar altijd herineren wat zij zullen doen ?

Ik voelde mezelf echt slecht. Boos worden is echt slecht en wil ik het helemaal niet. Ben ik te hard aan haar ?

Er is iets voor allebei om te doen.

Voor mij, ik zou geen “te veel” zorgen maaken.
Voor haar, zij zou een beetje meer concentratie om haar werk te hebben.

Ik hoop dat alles komt goed … en dat geloof ik ook !

zondag 25 april 2010

meer tijd voor jouw kind ...

Gisterenavond leeste ik DAG krant (niewsblad), er is een artikel namelijk "praat veel met kleine kinderen: hoe veel er thuis gepraat wordt, hoe beter kinderen het doen op school". Ik vind 't helemaal waar en vind ik ook zo geluk dat we (mijn dochter en ik) veel tijd bijelkaar hebben gehad sinds ze a kleine kind was. Ik denk, eigenlijk altijd, dat het wezenlijk (essensieel) is voor kinderen sammen met hun ouders spelen, vooral als zij klein zijn.
Maar is het belangrijk ook voor kinderen de TV (televisie) kijken ? is het goed of beter te lezen ? "het hangt ervan af wat ouders wil" (dit zin kopieer ik van de grootwoordenboek) tegenwoordig zijn mensen gemakkelijker op hoe willen zijn hun kinderen thuis te doen, als het beter is voor ze vrij te zijn !!! het is slecht, dat moet ik zeggen en probeer ik niet te koop een TV (nog niet ...)

mijn man zei tegen mijn dochter "hoe meer gek thuis je bent, hoe beter te doen op school je doe"

nee, nee zei ik, "hoe meer je zegt, hoe geker je bent!" ... ha ha ha ...

lui zijn ...


voor een beetje lange tijd ben ik zo lui ... ik heb geen zin in lezen of leren. Maar waarom ? dat weet ik echt niet.
dat is totaal niet goed, helemaal niet. Dit ding, weet ik, hah !
weet, weet niet ... waarover ?
je moet om leren en lezen te concentreren, niet internet of andere dingen doen alltijd.
van morgen, van oefenen 's morgens
tot nacht ... om Boedda te aanroepen
is het duidelijk ?
Ja ! dan het is goed. Laten wij beginnen ... Nu !