donderdag 13 september 2012

De vriendschap

 Đợt này sắp thi nên phải viết nhiều, mỗi bài viết tớ sẽ cho lên đây để nhớ, sau này đọc lại cười chơi (vì biết chắc chắn sẽ có vô số lỗi cả về ngữ pháp và chính tả, hihi ...)

Bài viết này nói về tình bạn: "người bạn đầu tiên của tôi, kể từ khi tôi biết nhớ, là anh trai mình. Anh hơn tôi 7 tuổi. Khi tôi còn nhỏ, anh là người bạn thân thiết nhất của tôi: chúng tôi cùng nghịch ngợm, cùng giữ bí mật với ba mẹ, cùng làm việc nhà ... Đó là thời gian vô cùng sung sướng và hạnh phúc ..."

_________________________


Mijn eerst vriend was, zoals ik mij aan het kan herinneren, mijn broer. Hij is zeven jaar ouder dan ik. Toen ik klein was, was hij mijn beste vriend: samen spelen, geheim tegen onze ouders houden, elkaar helpen met het huishouden doen ... Dat was een gelukkige en gezellige tijd. Ik realiseer me dat, zelfs heb ik veel vrienden sinds ik naar school ga, mijn eigen standaarde vriendschap op de basis van wat wij samen hebben gehad was gebouwd. Volgens mij, het vertrouwen, het repect en hetzelfde begrip van de levenswaarden zijn heel belangrijk ingredienten in de vriendschap. Zonder deze is het moeilijk of zelfs onmogelijk om een vriendschap op te bouwen.

Het belangrijkste, volgend mij, is hetzelfde begrip van de levenswaarden. Dit is iets dat ons wie we zijn beslist en waarmee wij een stevige vriendschap grond kunnen maken. Dit begrip verandert langs de leeftijd. Bijvoorbeeld voor een kind is het een leuk spel of een mooi liedje, maar voor een volwassen is het misschien spirituele waarden zoals mededogenheid  ... Het vertrouwen bedoelt dat wij ons ontspannen en ‘veilig’ bij elkaar voelen: ideeen of liefhebberijen kunnen delen, moeite of geheim vertellen enzovort. Dat bedoelt ook dat wij weten zeker dat wij elkaar gelukkig willen brengen. De vertrouwen kunnen wij door de eerlijkheid te bouwen. Mensen zijn door alle betekenen anders, dus repect is noodzakelijk. Repect bedoelt dat wij het verschil in karakter of in de manier van leven of in leeftijd accepteren. Het bedoelt ook dat wij alle best voor elkaar doen maar tegelijkertijd wij elkaar vrij laten om onze eigen keus te maken.

Het is altijd gezellig bij vrienden zijn omdat wij onze leven kunnen delen en samen kunnen opgroeien. Vriendschap is een levenswaarde dat ik het niet zonder kan leven.

_____ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten